تلفن:

08138251188 - 09181117805

علت عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی

علت عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده اند که بروز هرگونه مشکل در این اجزا می تواند سبب بروز مشکلات بزرگتری در روند شستشوی ماشین های ظرفشویی شود. یکی از مشکلاتی که می تواند دلایل فنی متعددی داشته باشد و موجب نارضایتی کاربران شود، عدم تخلیه آب ظرفشویی پس از شستشو می باشد.

بروز چنین مشکلی در هر نوع ظرفشویی می تواند بروز یابد و عمدتا به دلیل عدم توجه و مراقبت و همچنین معیوب شدن برخی قطعات دستگاه باشد و می توان این مشکل را به راحتی با تعمیر یا تعویض قطعات مربوطه رفع کرد.

علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی
بروز چنین مشکلی می تواند دلایل متعددی داشته باشد و برای پی بردن به مشکل اصلی آن باید اجزا و قسمت های مختلفی را به طور کامل و دقیق بررسی کرد؛ اما در حالت کلی می توان بروز مشکل عدم تخلیه آب ظرفشویی را به دو قسمت عمده تقسیم کرد.

مشکل اول این است که مسیر تخلیه آب ماشین ظرفشویی از جمله لوله فاضلاب، فیلتر تخلیه آب محفظه، شلنگ تخلیه آب دستگاه و سایر موارد دیگر مسدود شده باشد و باید قبل از استفاده مجدد از دستگاه به روش های مخصوص باز شوند.
مشکل عمده دوم نیز مرتبط با دلایل فنی می باشد. در واقع دلیل اصلی بروز جنین مشکلی می تواند معیوب شدن و خراب شدن قطعات مربوطه باشد. از جمله این قطعات می توان به شیر برقی، پمپ تخلیه دستگاه و سایر موارد دیگر اشاره کرد که در صورت معیوب شدن باید تعمیر یا تعویض شوند.
لذا در حالت کلی عمدتا مشکلاتی که مربوط به مورد 1 می باشد، اکثرا کاربران می توانند با انجام چند نکته ی ساده به طور کامل رفع کنند و با انجام برخی مراقبت ها از بروز مجدد چنین مشکلاتی جلوگیری کنند؛ اما مشکلاتی که عمدتا دلایل فنی دارند در صورت عدم داشتن توانایی در تعمیر آن ها باید حتما از تعمیرکارهای حرفه ای و کاربلد در این زمینه استفاده کنید.

بهتر است که در صورت عدم داشتن تخصص در این زمینه در مواقع بروز چنین مشکلاتی از دستکاری دستگاه خودداری کنید زیرا در اغلب موارد شخص باعث بروز مشکلات بیشتر می شود.

لوله فاضلاب
ممکن است علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی، مربوط به خود دستگاه نباشد، بلکه به مسیر تخلیه فاضلاب شما مربوط باشد. اگر لوله فاضلاب مسدود شده باشد، امکان عبور آب و تخلیه آن وجود ندارد. این مورد را می توانید به کمک یک لوله کش متخصص پیگیری نمایید.

نحوه اتصال صحیحی شیلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی
شیلنگ تخلیه آب
شیلنگ یا لوله تخلیه ماشین ظرفشویی در پشت دستگاه قرار داشته و از یک سمت به پمپ تخلیه و از سمت دیگر به سینک ظرفشویی و لوله فاضلاب خانه شما متصل است. یکی از مواردی که می تواند علت عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی باشد، ایراد در لوله تخلیه است. مواردی که می بایست چک شوند عبارتند از:

رفع هرگونه پیچ و خم در شیلنگ تخلیه (به غیر از حلقه شیلنگ که جهت ایجاد اثر سیفون و برای جلوگیری از بازگشت فاضلاب به داخل دستگاه در آن وجود دارد)
نصب صحیح شیلنگ تخلیه طبق دفترچه راهنمای دستگاه و رعایت ارتفاع، حلقه یا پیچ جهت کمک به پمپ و بازنگشتن فاضلاب، قرارگیری صحیح در داخل لوله فاضلاب، اتصال صحیح به بدنه و…
اطمینان از مسدود نبودن و بلوکه نشدن جریان آب در داخل شیلنگ با باز کردن آن از دستگاه و امتحان کردن آن
تعویض شیلنگ تخلیه در صورت ایراد شیلنگ فعلی

بهتر است در همان ابتدای کار دستگاه را از پریز برق بیرون بکشید و شیر آب را نیز ببندید.

فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی

فیلتر تخلیه ظرفشویی
فیلتر تخلیه برای جلوگیری از ورود قطعات غذا و خرده ریزه ها به داخل پمپ و شیلنگ تخلیه تعبیه شده و مانع از مسدود شدن آنها و آسیب رسیدن به پمپ می گردد. اما گاهی ورود آشغال های کوچک و باقیمانده های غذا به داخل خود فیلتر و بلوکه کردن آن، علت جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی و تخلیه نشدن ظرفشویی است.

فیلتر ظرفشویی به صورت یک سیلندر پلاستیکی در کف دستگاه و در زیر بازوی آبپاش قرار دارد. برخلاف عقربه های ساعت فیلتر را چرخانده و سپس به سمت بالا بکشید تا آن را خارج کنید. در برخی مدل ها در زیر فیلتر استوانه ای، یک فیلتر صفحه ای درشت نیز قرار داده شده تا قطعات مواد غذایی درشت تر را بگیرد. فیلتر را به خوبی بشورید. همچنین سوراخی که فیلتر در آن قرار می گیرد و به شیلنگ یا لوله تخلیه منتهی می شود را تمیز کنید.

پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی
پمپ تخلیه ظرفشویی در زیر آن و در پشت پنل قرار گرفته و به همراه یک بازو و یک قطعه الکترومغناطیسی مجموعه ای را با هدف تخلیه آب از دستگاه تشکیل می دهد. در صورتی که مسیر تخلیه آب از دستگاه به سینک فاضلاب باز باشد، می توان مشکل تخلیه نکردن ماشین ظرفشویی را از پمپ تخلیه ظرفشویی دانست.

بررسی فنی و تکنیکال پمپ تخلیه پس از خارج کردن آن از ماشین ظرفشویی که با باز کردن پنل انجام می شود، توسط متخصص باتجربه و حرفه ای ممکن است. سپس به تشخیص تکنسین مجرب تعمیر یا تعویض پمپ تخلیه انجام خواهد گرفت.

برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی
برد الکترونیکی ظرفشویی وظیفه ارسال دستورات مراحل کار به قطعات مختلف ظرفشویی را به عهده دارد. این قطعه با ارسال دستورات و نیز برقراری جریان الکتریکی به قطعات مکانیکی و غیر سبب عملکرد آنان در زمان مخصوص به هریک می شود و بنابراین به نوعی مغز دستگاه به شمار می رود.

در صورت وجود ایراد در برد الکترونیکی و معیوب بودن آن، امکان تخلیه نکردن آب ماشین ظرفشویی وجود دارد. در این مواقع می بایست دستگاه توسط متخصص باتجربه بازدید شده و در صورت نیاز برد الکترونیکی تعویض گردد.

علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی خاموش
در برخی از موارد که دستگاه به پایان سیکل شستشوی خود رسیده است و یا حتی در حالتی که ظرفشویی خاموش است، مقداری آب در داخل دستگاه جمع می شود. اگر این مقدار کم باشد، این امر طبیعیست. اما اگر مقدار آب قابل توجه است، وجود مشکلی در دستگاه را نشان می دهد که می تواند دردسرساز شده و گاهی سبب ایجاد بوی نامطبوع در ظرفشویی نیز گردد.

به طور کلی آب موجود در کف ماشین ظرفشویی، تمیز یا کثیف است. اگر آب کثیف باشد، ظرفشویی قادر به تخلیه کردن آب نبوده و یا آب تخلیه شده مجددا از طریق شیلنگ تخلیه به داخل ظرفشویی بازگشته است. اگر آب تمیز باشد، پس مشکلی در مسیر ورود آب به دستگاه وجود دارد.

در این مواقع، مواردی که می تواند علت جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی خاموش باشند و باید بررسی شوند عبارتند از: شیلنگ تخلیه ظرفشویی، فیلتر ماشین ظرفشویی، شیر برقی ورودی آب، پمپ تخلیه و برد الکترونیکی ظرفشویی.

توجه داشته باشید که اگر ماشین ظرفشویی تان به هر دلیلی در اواسط سیکل شستشو خاموش شود، مقداری آب در پایین دستگاه باقی خواهند ماند و تخلیه نمی شود. در این مواقع ابتدا دستگاه را مجددا بر روی یک برنامه شستشو قرار داده و پس از پایان شستشو مجددا چک کنید که آبی وجود دارد یا نه.

چگونه آب ماشین ظرفشویی را تخلیه کنیم؟
اگر در کف ظرفشویی تان آب جمع شده و می خواهید تا پیش از آمدن تعمیرکار و برای تشخیص بهتر او در هنگام بازدید دستگاه آب موجود در کف دستگاه را تخلیه نمایید، روش تخلیه آب ماشین ظرفشویی بدین گونه است:

اگر مقدار آب کمی زیاد است به کمک یک ظرف یا لیوان کوچک آبها را خارج کنید تا مقدار آنها کم شود. سپس به کمک قرار دادن دستمال جذب کننده رطوبت یا دستمال نظافت، حوله و یا پارچه های بی مصرف موجود در خانه، آب جمع شده در کف ماشین ظرفشویی را تخلیه کنید.

جهت تعمیرات ظرفشویی در همدان با شماره 08138244444 و یا 09181117805 تماس حاصل فرمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5/5